– Automobilový průmysl je jen jedním z mnoha, který se ocitl v probíhající obchodní válce, kterou začal prezident Trump s Čínou. Je však zvlášť citlivá na volatilitu, protože výrobci přerušují dodavatelský řetězec, kdy se spoléhají na provoz na více kontinentech a jsou tak zde nízké marže, zabudované do všeobecně vysokých nákladů na automobily.
– Čínský automobilový trh je masivní, což je znát na počtu prodaných vozů v roce 2017. Těch bylo prodáno 28,8 milionů, takže je jasné, že se automobilové společnosti dovážející automobily z Číny mohou rozhodnout, lokalizovat výrobu přesně do těchto míst a vyhnout se tak těmto nevýhodným tarifům.
– Právě tato probíhající obchodní válka mezi Washingtonem a Pekingem by mohla tlačit automobilky k navýšení výroby. Tesla v reakci na situaci na čínském trhu okamžitě zvýšila ceny svých modelů.
– Jejich cena vzrostla v závislosti na první kolo odvetných tarifů v této rozbíhající se obchodní válce. Tesla modely S a X nyní v Číně pořídíte až o 150 000 až 250 000 juanů více (asi 22 600 až 37 600 dolarů). Může za to zvýšení dovozní daně o 40%.
– Peking v reakci na tyto situace uložil dodatečné sazby 25% na dovoz amerických automobilů a to v reakci na americké tarify ve výši 34 miliard dolarů obsažených v čínském zboží.
– Čína dováží ze svých vyrobených 28,8 milionu kusů vozů pouze 1,2 milionu vozidel. Méně než 300 000 je ročně prodáváno nebo vyráběno ve Spojených státech. Tarify se tak snaží snížit konkurenceschopnost v tržní společnosti.
– Všechna tato opatření budou mít velice pravděpodobně negativní dopad na automobilový průmysl. Je to nevyhnutelné, jelikož některé značky dovážející své automobily do Číny, budou muset přehodnotit, jakým směrem povede jejich obchodní strategie. Je totiž třeba udržet tempo výroby a nadále být tržně efektivní.
– Zmíněné přemístění výroby do Číny by však pro Američany znamenalo mnohem méně míst v automobilovém průmyslu.